Selubung Ketidakadilan Peran Gender dalam Motherhood pada Film Athirah

Sarah Yoshina Siautta, Anastasia Yuni Widyaningrum, Agatha Winda Setyarinata

Abstract


Often times Indonesian films raise issues around women, especially about mothers, which is linked to gender inequality between men and women. The films that depict women unfairly in a disadvantageous position is a product of patriarchal culture. Women, especially mothers, often have less dominant roles and positions in all fields; also women are rarely used as main characters. The same is the case with the characterization of the mother in the film Athirah. In this study, we discussed about how motherhood is shown in the film Athirah. This study employed semiotic method proposed by Charles Sander Peirce. The results of this study indicate that Athirah's motherhood revolves around her role as a wife and husband's companion, as a household organizer and leader, and also as a child caregiver. The depiction of motherhood in the film Athirah is still trapped in the classic depiction of a woman in an unequal gender construction. This inequality is shown in the double burden carried by Athirah's figure.


Full Text:

PDF

References


Abdullah, I. (2006). Sangkan Paran Gender. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Ardianto, E., Komala, L. & Karlinah. (2007). Komunikasi Massa: Suatu Pengantar (rev. Ed.). Bandung: Simbiosa Rekatama Media.

Asriani, D. (2017). Being Mother: Comparative Study of the Contested Motherhood between South Korea and Indonesia. IJMESH, 1(1), 15-23.

Baria, L. (2005). Media Meneropong Perempuan. Surabaya: KSP.

Baran, S. (2012). Pengantar Komunikasi Massa: Literasi Media dan Budaya. Jakarta: Erlangga.

Dahlan. (2016). Prosesi Pemilihan Jodoh dalam Perkawinan: Perspektif Ajaran Islam dan Budaya Lokal di Kabupaten Sinjai. Jurnal Pendidikan Sains Sosial dan Kemanusiaan, 9(1), 131-142.

Diani, A., Lestari, M.T., & Maulana, S. (2017). Representasi Feminisme dalam Film Maleficent. ProTVF, 1(2), 139-150.

Diansyah, N.M., Belasunda, R., & Hendiawan. (2018). Konstruksi Relasi Gender Suku Bugis Pada Karakter Emma dalam Film Athirah. Jurnal Penelitian Pendidikan, 18(3), 354-360.

Effendy, O. U. (2007). Ilmu, Teori, dan Filsafat Komunikasi. Bandung: PT. Citra Aditya Bakti.

Fakih, . (2013). Analisis Gender dan Transformasi Sosial. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Fischer, L. (1996). Cinematernity: Film, Motherhood, and Genre. New Jersey: Priceton Academic Press.

Gardnier, M., Wagemann, M., Suleeman, & Sulastri. (1996). Perempuan Indonesia Dulu dan Kini. Jakarta: PT Gramedia Pustaka Utama.

Go, P. (2013). Representasi Stereotipe Perempuan dalam Film Brave. Jurnal E-Komunikasi,1(2), 13-24.

Han, M.I. (2018). Representasi Konflik Ibu Tunggal dan Anak dalam Film Susah Sinyal. Komunika, 12(2), 241-256.

Indonesia.do.id. (2019, 30 Mei). Dibalik Kilauan Songkok Recca, Indonesia.do.id. Diakses dari https://indonesia.go.id/ragam/seni/seni/dibalik-kilauan-songkok-recca

Irawan, R.E. (2014). Representasi Perempuan Dalam Industri Sinema. Humaniora, 5(1), 1-8.

Kartono, K. (2007) Psikologi Wanita: Mengenal Wanita Sebagai Ibu dan Nenek. Bandung: Mandar Maju.

Kasih, A. (2016, 7 November). Athirah Jadi Film Terbaik, Begini Komentar Wapres JK, Tempo.co. Diakses dari https://seleb.tempo.co/read/818486/athirah-jadi-film-terbaik-begini-komentar-wapres-jk

Kirby, E. L., Riforgiate, S. E., Anderson, I. K., Lahman, M. P., & Lietzenmayer, A. M. (2016). Good working mothers as jugglers: A critical look at two work–family balance films. Journal of Family Communication, 16(1), 76-93.

Kraut, R.E and Johnston. (1979). Socoal and Emotional Messages of Smiling. Journal of Personality and Social Psycology, 37(9), 1539-1553.

Kriyantono, R. (2016). Teknis Praktis Riset Komunikasi. Jakarta: Kencana.

Maulati, D. & Prasetio, A. (2017). Representasi Peran Ibu dalam Film Room. eProceeding of Management, 4(2), 2109-2116.

Morissan, Wardhani, A. C. & Hamid. (2010). Teori Komunikasi Massa. Bogor: PT Ghalia Indonesia.

Natha, G. (2017). Representasi Stereotipe Perempuan dan Budaya Patriarki dalam Video Klip Meghan Trainor “All About That Bass”. Jurnal E-Komunikasi, 5(2), 1-9.

Nadliroh, I. (2018, 14 November). Bagaimana Sebaiknya Mendidik Anak Usia Remaja? Kompasiana. Diakses dari https://www.kompasiana.com/iinnadliroh/5bec41d1677ffb5dc57efcb3/bagaimana-sebaiknya-mendidik-anak-usia-remaja?page=all

Pelras, C. (2006). Manusia Bugis. Jakarta: Nalar.

Putri, D. & Lestari, S. (2015). Pembagian Peran Dalam Rumah Tangga Pada Pasutri Jawa. Jurnal Penelitian Humanoria, 16(1), 72-85.

Rajab, B. (2009). Perempuan Dalam Modernisme dan Postmodernisme. Sosiohumanoria, 11(3), 1-12.

Ratnasari, D. (2015). Perselingkuhan dan Kesetiaan dalam Sinetron Catatan Hati Seorang Istri (Suatu Studi Analisis Komunikasi Keluarga dalam Perspektif Semiotika). Jurnal Ilmu Budaya, 3(2).

Retnowati, Y. (2008). Pola Komunikasi Orang Tua Tunggal dalam Membentuk Kemandirian Anak. Jurnal Ilmu Komunikasi, 6(3), 199-211.

Siswati, E. (2014). Representasi Domestika Perempuan Dalam Iklan. Jurnal Komunikasi, 11(2), 179-193.

Sihombing, R.A., Sabana, S, & Sunarto. (2015). Mitos Representasi Ibu dari Masa ke Masa. Sosiohumanika, 8(2), 171-184.

Sobur, A. (2015). Analisis Teks Media: Suatu Pengantar untuk Analisis Wacana, Analisis Semiotik, dan Analisis Framing. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Sobur, A. (2017). Semiotika Komunikasi. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Surahman, S. (2014). Representasi Perempuan Metropolitan Dalam Film 7 Hati 7 Cinta 7 Wanita. Jurnal Komunikasi, 3(1), 39-63.

Suryakusuma, J.(2011). Ibuisme Negara: Konstruksi Sosial Keperempuanan Orde Baru. Jakarta: Erlangga.

Tondang, Y. (2016, 23 September). Athirah: Kisah Perempuan Bugis Yang Berjuang Demi Keutuhan Keluarga, Rapler. Diakses dari https://www.rappler.com/indonesia/gaya-hidup/147121-athirah-kisah-perempuan-bugis.




DOI: http://dx.doi.org/10.21776/ub.tuturlogi.2020.001.03.2

Refbacks

  • There are currently no refbacks.